Kykling med Ajvar i Ugn

Allmänt, Kykling / Permalink / 1
 
Alltså det här var sååå himla gott, plus att det var super enkelt att göra allt sköter sig själv i ugnen. 
Jag kan verkligen rekomendera detta. 
 
Behöver:
1 kg Kyklinglårfilé (jag hade inte ett kilo att göra på, så självklart funksr det att göra på mindre)
2 dl lätt creme fraiche
3 dl vispgrädde
1,5 dl ajvar (jag hade mild)
1 tsk honung 
0,75 tsk salt 
1 vitlöksklyfta
1 krm vitpeppar
2 - 3 dl riven ost
(salt, vitpeppar och svartpeppr från kvarn att hå över kyklingen)
 
Gör Så Här:
Lägg kyklingen i en ungssäker form, såpass stor form så att kyklingen får plats i ett lager. 
Dra något varv med salt, vitpeppar och svartpeppar kvarnen. Inte överdrivet mycket. 
Blanda sedan ihop alla ingredienser ovan i en bunke, och häll över kyklingen. 
In med det i ugnen i 45 min 175 grader. 
Ut med det och strö över den rivna osten.
In i ugnen igen i 20min. 
Låt stå i ca 5 min.
 
Servera med ris och lite grönsaker. 
 
 
#1 - - Matilda Fritz 🌱:

Muuumss det ser riktigt gott ut detta måste jag prova! Är det färdig tinad kyckling du använder eller frysta filéer? 🙊

Svar: Färdigtinade.
Hanne Andersson

Till top